Monday, August 9, 2010

büyücü hayalet gemi


from wreck...to state of the art...

diyordu muzenin girisinde. butun stockholm kitaplari, rehberleri de bu muzeden bahsediyordu. ama benim cok da ilgimi cekmemisti aslinda. batik bir gemi cikartilmis ve sergileniyormus. ben cok tipik bir kara insaniyim. denizi maviliginden dolayi severim. deniz kiyisinda yurumeye, tas toplamaya bayilirim. ama bin yil gemiye binmesem de olur. derken misafirimiz vasa museum varmis, birtek onu gorsem yeter diyince, hah dedim, gidelim hadi, ben de gormedim henuz.

eski sehir gamla stan'in oldugu adadan tekneye bindik. iki sonraki ada'da indik. stockholm isvec'in guney dogusunda, baltik kiyisinda bir sehir ve sehrin merkezi 14 adaciktan olusuyor. bazen hic farketmiyorsunuz bile bir adadan digerine gectiginizi. hepsi koprulerle birbirine bagli. metroyla gidiyorsaniz da suyun altindan geciyorsunuz. bu yuzden de yonunuzu anlamaniz bulmaniz biraz zaman aliyor. benim icinse boyle bir tespit haritasiz zaten imkansiz. neyse gectik vasa museum'un oldugu adaya. gittik muzeye. aldik biletlerimizi. disardan ucak hangari gibi kocaman bir bina bu. bir kapidan iceri girdik. buyuk ve hafif karanlik bir yere girdigimizi farkettim ve gozumuzun onunde kapkara ve kocaman birsey yukseldi bir anda. neye ugradigimizi sasirdik. boyle birsey gormeyi insan nasil tahmin edebilirdi ki? yani hayal bile edemeyeceginiz birsey bu. ancak cizgi filmlerde gormusuzdur boyle birsey. uzay mekigi gorsem bu kadar hayret etmem herhalde.

vasa'nin hikayesi cok ilginc. kralin emriyle yapilan cok buyuk bir savas gemisi bu. 1628 yilinda suya indiriliyor ve daha limani terkedemeden onu yolcu etmeye gelen halkin gozu onunde batiyor. o gune kadar oyle buyuk bir gemi yapilmamis ve savas gemisi oldugu icin de yuku gereginden fazla agir. iste bu yuzden hesaplar sasiyor ve gemi suda yuzemiyor. daha sonra yaklasik ucyuz yil geminin varligi unutuluyor. ta ki 1950'lerde amator bir arkeolog baltik sularinda teredo navalis adli gemi kurtcuklarinin yasamadigi ve bu sayede gemi batiklarinin bulunabilecegi iddiasiyla vasa'nin pesine dusene kadar. sonunda stockholm'de sehrin ortasinda vasa bulunuyor. 1956 yilinda bulunan gemi batisindan tam 333 yil sonra 1961 yilinda su yuzune cikartiliyor.
vasa %95 orijinal haliyle sergileniyor. devasa, tamami insan elinden cikma bir savas gemisi. muze onu icine alan koca bir boslugu da icine alan bir yapi. bu yapinin icine cepecevre ve kat kat koridorlar yapmislar. bu koridorlardan vasa'yi seyrediyorsunuz hem de geminin icinden cikan kalintilar, maketler sergileniyor buralarda. bir ust koridora cikarsam tamamini goruntulerim herhalde dusuncesiyle daha yukari ve daha yukari cikiyorsunuz ama vasa'nin ya basini, ya kicini, direklerinin ya altini ya da ustunu ancak objektife sigdirabiliyorsunuz. epey ugrastiktan sonra ben pes ettim. fotograf makinami cantama koydum ve gemiyi seyretmeye basladim sadece. muzeden cikarken de soyle diyordum kendime, birgun sabah gelicem buraya ve butun gun vasa'ya bakicam. simdi dusunuyorum da, vasa gercekten buyulemis olmali beni..


1 comment:

  1. Hello Everybody,

    Below are the most recommended BTC exchanges (Bitcoin for Currency):
    Coinbase: $1 minimum trade
    CoinMama

    Get free bitcoins with the best bitcoin faucet rotator:
    BEST Faucet Rotator

    ReplyDelete