Wednesday, August 11, 2010

don quixote - dancer in the dark

in a place of la mancha, whose name I would not like to remember, there lived, not very long ago, one of those gentlemen with a lance in the lance-rack, an ancient shield, a skinny old hack, and a fast greyhound.

yaz basindan beri bir tv kanali gece 11-12 arasi iki bolum arka arkaya sex&the city veriyor. bu aralar carrie rus sevgili aleksandr petrovsky ile birlikte. saniyorum 40'li yaslarinda orda baryshnikov. gunlerdir hayran hayran adami izliyordum. mikhail baryshnikov ve jessica lange'in bir kizlari oldugunu biliyor muydunuz? peki babanizin mikhail baryshnikov ve annenizin de jessica lange oldugunu dusunebiliyor musunuz? hayir bu muhtesem iki insan hic evlenmemisler ve hala birlikte de degiller ama 1981 yilinda bir kiz cocugu dunyaya getirmisler. dun dans muzesinin onunden geciyordum ki, kendimi icerde buldum. muzenin programina baktim ve gozlerime inanamadim: barysnikov festival! hafta boyunca hergun cesitli saatlerde adamin cesitli gosterilerinden gosterimler vardi muzede. bugun don quixote balesini izledim. gosteri 1983 yilinda new york metropolitan operasinda yer almis. demek ki o tarihte 35 yasinda. herkes havaya dogru dik bir sekilde sicrarken o verev burgular atiyor havada. mikhail baryshnikov'a muhtesem bir dansci eslik ediyor: cynthia harvey. ikisinin birlikte dans ettigi yerlerde gercekten tuylerim diken diken oldu. yillar once akm'de hulya aksular ve oktay keresteci'yi izlemistim spartacus balesinde. duydugum hayranligi asla unutamam. gunler sonra beyoglu'nda hulya aksular'i gormustum. yaninda kucuk bir cocukla yuruyordu. donup kalmistim onu gorunce. yanina gidip birsey soylemek istemistim ama ne diyecegimi bilememistim. gozden kayboluncaya kadar arkalarindan bakmistim.

stendhal sendromu. bir sanat eseri karsisinda hayranliktan insanin bilincini yitirmesi durumu. ben bu performanslari izlerken salgilanan endorfin icerisinde beynim sulaniyor olmali. bu arada bilinc de kayboluyor olabilir pekala..

videolar 1983 yilinda newyork metropolitan operasinda gosteri sirasinda kayda alinmis. don quixote balesinden. koreografi mikhail baryshnikov. mikhail baryshnikov ve cynthia harvey dansediyorlar..

bu balerin heykeli dans museet'in girisinde duruyor. yillar once istanbul'a gelen bir danscinin gazetede roportajini okumustum. dansinizla ne anlatmak istiyorsunuz sorusuna, eger bunu kelimelerle anlatabilseydim dans etmeme gerek kalmazdi diye cevap vermisti. bu heykel bana kadinin sozlerini hatirlatti. insan boyle durabiliyorsa birsey soylemesine gerek kalmaz gercekten.


1 comment:

  1. *)
    Ben denizin içinde böyle durabiliyorum !
    Seni de biraz sıcak denizlere, kuzey insanlarının arasından, akdenizlilerin arasına indirmek isterim:

    http://www.youtube.com/watch?v=7vZY3i8TOLI&feature=related

    Sıcak, sıcak bir atmosfer; hatta kanlı. Bir düğün. Lorca'dan yola çıkan ve dansla dillenen bir filmden kesit.

    Aslında
    1. at üzerindeki sahneler,
    2. kavga sahneleri beni stendhal sendromuna sokuyor, daha çok. Ancak onların kaliteli görüntülerini çabucak bulamadım.

    NOT. senin yazdıklarınla yukarıdaki duruşa yaklaştığını düşünüyorum. Yavaş yavaş bu pozisyona varıyor gibisin. Arada şaşırtıcı başka şeyler de olabilir gibi. Çok sevgiler.

    ReplyDelete